Wie ben ik

 

 

 

 

Hoi lieve bezoekers,


Wat leuk dat je even de tijd neemt om mijn verhaal te lezen! Ik stel me even kort voor.

Ik ben Kelly,  trotse mama van twee meiden en woon in Oost-Vlaanderen samen met mijn vriend, kinderen en drie katten in een rustig dorpje.

Als hoofdberoep ben ik leerkracht in het basisonderwijs. Daarnaast ben ik voedingstherapeute en afslankingsconsulente in bijberoep.

Zoals veel vrouwen had ik veel moeite met mijn gewicht, het welbekende jojo-effect. Veel diëten werden uitgeprobeerd, maar nooit volgehouden. Wel merkte ik op dat na een koolhydraatrijke maaltijd ik wat last had van buikpijn, krampen, eerst energie hebben en daarna heel erg moe zijn (de zogenaamde 'suikerdip'). Ik voelde dat ik iets moest ondernemen.

Sinds februari 2020, net voor de welgekende lockdown, ben ik begonnen met mij in te lezen over een nieuwe levensstijl, nl koolhydraatarm eten. Bij mijn zoektocht kwam ik veel verschillende opvattingen tegen, maar over één ding zijn we het allemaal eens: eet zo weinig mogelijk koolhydraten.
Dat houdt in: laat pasta, rijst, brood en aardappelen staan, je eet max 100g koolhydraten per dag. Tenzij je koolhydraatbeperkt eet, dan mag je 100-150g koolhydraten eten.

Na een jaartje zoveel mogelijk koolhydraten vermijden en me "in te werken" in deze leefstijl ben ik overgestapt naar 'ketogeen' eten. Dit is veel strenger dan koolhydraatarm waar je enkel naar de voedingstabel kijkt en je per product de 5KH/100GR- regel toepast. Je vermindert drastisch de inname van koolhydraten en vervangt deze door het eten van veel vetten.

'Keto' houdt in dat je zo clean mogelijk eet, dit wil zeggen geen bewerkte producten. De keuze die je dan krijgt bij de producten is op die manier veel beperkter. Ook bij het ketogeen eten moet je zorgen dat je suikerspiegel zo stabiel mogelijk blijft. De macro’s bij een ketogene levenstijl zijn als volgt: 20% eiwitten, 75% gezonde vetten en 5% koolhydraten. Door zeer weinig koolhydraten te eten zal je lichaam (door het wegnemen van koolhydraten) een andere energiebron zoeken. Je lichaam zal vetreserves als nieuwe brandstof kiezen en je zal in ketose komen. Wanneer dit gebeurt, wordt je lichaam meer en meer efficiënt in het verbranden van lichaamsvet als energiebron. Dit proces zorgt voor een verlaging van je insulineniveau en het stimuleren van vetverbranding.

En dit allemaal in combinatie met lekkere gerechten dag na dag. Geen saaie diëten, al dan niet in poedervorm, maar gewoon lekker eten samen met mijn gezin. Vaak is een gekookt aardappeltje of wat rijst voldoende om het gerecht terug te herleiden tot een lekkere standaard maaltijd voor hen.

Voor mij is het geen dieet, maar een Keto levensstijl.